maandag 20 februari 2012

'Ik ben een heel moderne blogger, hoor'


Na een langdurige studie van welteverstaan 18,5 jaar, ben ik tot de conclusie gekomen dat ‘modern’ een heel essentieloos begrip is. Ik vraag me dan ook steeds vaker af waarom we het nog zo vaak gebruiken.

‘Heb je het nieuwe huis van Rita gezien?’
‘Ja, wat ontzettend mooi! Heel modern ook, met die paarse voordeur en dat vierkante lijnenspel.’

‘Modern’ bestaat helemaal niet. Morgen  is de moderniteit van gisteren alweer verouderd. Dat huis van Rita is heel leuk om naar te kijken en om over te speculeren. Maar daar blijft het ook bij. Want wees nou eens eerlijk: niemand zou er in willen wonen. Na een dag ben je al uitgekeken op die irritante paarse voordeur en word je spontaan claustrofobisch van dat vierkante lijnenspel. Maar dat zeg je natuurlijk weer niet tegen de daadwerkelijke bewoners van het spuuglelijke, moderne huis. Want dat is zielig. Aaaah.
                Ik denk dat iedereen zich er stiekem wel bewust van is dat ‘modern’ helemaal niet zo modern is.  In de loop der jaren heeft het een totaal andere betekenis gekregen. Je bent niet meer vooruitstrevend of trendsettend meer wanneer je modern bent. Nee, tegenwoordig is ‘modern’ een synoniem voor ‘belachelijk’.

‘Het is heel modern om vijf auto’s en drie laptops te hebben.’

Kom op, zeg. Dat is niet modern, dat is ronduit belachelijk! Wat moet iemand in vredesnaam met vijf auto’s? Tegenwoordig mag je al blij zijn als je zonder problemen achter het stuur kunt kruipen, gezien de ontwikkelingen op het gebied van verkeer. Het beruchte alcoholslot bijvoorbeeld, om maar een zijstraatje te noemen. Een van de modernste uitvindingen ooit, als je het mij vraagt.
                Ondanks het feit dat ‘modern’ dezer dagen niet echt een positief begrip geacht wordt, is het wel retepopulair. Zeer vaak voorkomend is:

‘Ik ben een heel moderne moeder, hoor.’

Moeders bedoelt hier natuurlijk mee te zeggen dat ze meegaat met de tijd, maar volgens mij moet ze zichzelf nog overtuigen. Want als je nagaat hoe het er tegenwoordig aan toe gaat met die blagen (zie Baby’s wil is wet en Supernanny), dan verliest de moderne moeder alle glans. Maar ja, wat moet ze anders? Ze kan moeilijk zeggen dat ze een ‘ouderwetse’ moeder is, want dan krijg je de feministenbeweging achter je aan. Een ‘gewone’ moeder is saai. En iemand die zichzelf een ‘goede’ moeder noemt, is arrogant en daarmee dus slecht voorbeeld voor de kids. Een moderne moeder zijn is dan nog het minst erg, zou je zeggen.
 ‘Modern’ is helemaal niet meer zo modern. En eigenlijk is dat in sommige gevallen maar goed ook. Want zo’n twaalf jaar geleden was het bloempotkapsel ook heel modern. En tot voor een tijdje terug liepen alle jongeren met zogenaamd enig moderniteitsbesef rond met broeken die het kruis op half zeven hebben hangen. Ik bedoel maar te zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten