maandag 20 februari 2012

Waarom ik zelden Lingo kijk


Ik doe het niet vaak, maar als ik het doe, dan doe ik het met veel enthousiasme: Lingo kijken. Nu klinkt dat niet als de meest spannende bezigheid, maar geloof me: voor een taalfanaat als ik is dat het wel.
Vanochtend was het weer zo ver. Per ongeluk zapte ik langs Nederland 1 en ja hoor: daar was de herhaling van Lingo op. Lucille Werner vulde al tetterend het scherm en het publiek bracht na het raden van het eerste woord (‘Hopje’) het welbekende ‘GROEHOEN!’ ten gehore. Vervolgens grabbelen in de ballenbak, guitig lachje op het gezicht van de deelnemer, Lucille brult aanmoedigende woorden, nog langer grabbelen, publiek is niet meer te houden en dan…
‘Bal nummer 42.’
De jongen doet geen poging de lichte teleurstelling die doorklinkt in zijn stem te verbergen. Zou ik ook niet doen, hoor. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het heel frustrerend is om zo’n blauwe bal in plaats van een groene te pakken en daarmee de jackpot mis te lopen. En daarna  wrijft het publiek er nog even in dat dat heel erg ‘Aaaaah’ is. Bedankt, hoor! Ik zou spontaan die bal het publiek in smijten.
Maar ze gaan gestaag verder, die dappere deelnemers! Respect, hoor. Ik doe het ze niet na. Door naar het tienletterwoord. Hint: ‘Het belangrijkste ingrediënt van Hollandse kost…’ Eitje!
‘AARDAPPELS!’ schreeuw ik door de kamer. ‘HET IS AARDAPPELS! ZEG HET DAN! STELLETJE SUKKELS! ZEG HET NOU. AARDAPPELS!’ 
En dan drukt één van de deelnemers op de knop: ‘Aardappelen!’ zegt hij. Het publiek begint al te juichen, maar Lucille bijt op haar lip. En ik sla steil achterover en moet moeite doen om geen verontwaardigde oerkreet uit te slaan.
‘Is niet goed, hè, JP?’ zegt ze. JP, de mannelijke stem waarvan niemand weet waar die nou precies vandaan komt maar die vrolijk door de studio klinkt:
‘Je hebt gelijk, Lucille.’ Nog geen seconde later drukt een deelneemster van het andere team op de knop.
‘Het is aardappels!’ gilt ze. ‘Aardappels!’ En nou mag het publiek wèl juichen. Ja, natuurlijk is het ‘aardappels’ en niet ‘aardappelen’, want die laatste is een elfletterig woord. Zucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten