Wanneer je in gesprek bent met een inspirerend persoon en
deze per ongeluk de woorden ‘op zich’ laat vallen, dan weet je: dit is foute
boel.
‘Heb je zin om
gezellig te gaan kamperen in Friesland?’
‘Leuk, op zich…’
Geen directe afwijzing, maar ook geen antwoord op de eigenlijke
vraag. Vrij vertaald kun je echter
zeggen dat dit antwoord ‘NEE! ALSBJEBLIEFT NIET!’ betekent. Het is alleen vaak
lastig om dit op subtiele wijze te brengen, want de gesprekspartners in kwestie
hebben overduidelijk een heel ander beeld bij ‘gezellig’ kamperen op de Friese
hooglanden.
Eigenlijk wil ‘op zich’
doorgaans iets zeggen als: het lijkt me helemaal niks, maar ik weet niet goed
hoe ik dat moet zeggen, dus geef ik mezelf iets meer tijd om met een zinniger
vervolg te komen en daarom vul ik mijn antwoord op met ‘op zich’. In feite is
het gewoon tijdrekken. Of beter gezegd: uitstel van executie, want er komt een
moment dat je niet meer om harde feiten heen kunt. Het is alleen nog even
zoeken naar de juiste woorden.
Je kunt ‘op zich’ natuurlijk
ook heel anders gebruiken.
‘Meneer Witjes van wiskunde is een sukkel.’
‘Ja, op zich!’
In deze vorm is ‘op zich’ een hartelijke bevestiging van
dat wat eerder gezegd wordt. Meestal spelen in dit soort gesprekken timing en
mimiek een belangrijke rol. Een wisseling van verontwaardigde blikken en een
hevig ‘ja’-geknik is niet meer dan gebruikelijk.
We
missen nu alleen de bekendste vorm van de gerenommeerde uiting: de bedenkelijke
‘op zich’.
‘Piet Mondriaan
behoort echt tot de Romantiek, vind ik. Wat denk jij?’
‘Op zich is dat
helemaal niet zo’n slechte gedachte. Maar ik denk dat zijn werken ook wel
passen in het tijdperk van de middeleeuwse kunst…’
De sprekers voeren een nogal hoogstaand overleg en hebben
onmiskenbaar kennis van zaken. In dit dialoog is ‘op zich’ noch hartelijk, noch
afwijzend. Het fungeert als een op zichzelf staande overweging en toont de zogenaamde
intellectualiteit van beide personen (al valt over de
intellectualiteit van
deze kwibussen nog te twisten). Toch zijn de gespreksgangers nog in overweging
over de uiteindelijke conclusie. De conversatie krijgt door deze ‘op zich’ een
filosofisch tintje. En dat is handig, want alleen binnen de filosofie valt het
benoemen van Mondriaan tot een romantische schilder te rechtvaardigen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten